Tuesday, July 3, 2012

Aku & Asper

Tup tap tup tap sudah setahun berlalu.Kini aku berada di rumah, cuti semester dipenuhi program-program dan buku-buku agama yg tak habis habis, yg perlu dibaca dan dihadamkan, insyaAllah.(Macam la banyak sangat buku yang aku dah baca, tapi tidak mengapa, aku berusaha untuk membacanya). Imam Hassan al-Banna pernah berkata, "kewajipan yang kita ada lebih banyak dari masa yang kita ada". Fikir-fikirkan la ye.

Setahun belajar di Pusat Asasi Sains Pertanian ibarat satu bulan, sekejap sangat. Namun, ilmu dan pengalaman yang aku perolehi, masyaAllah, Alhamdulillah. Sangat bersyukur Allah meletakkan aku di UPM. Apa yang seronoknya di UPM ni, ada PMIUPM. Persatuan Mahasiswa Islam, macam agama2 lain, Islam juga ada persatuannya di mana kita bersatu atas dasar aqidah yang sama, La ila ha illallah.

Melalui PMIUPM ini juga, ku kenali usrah yang sebenarnya.Selama ini aku ikut usrah juga di asrama ku, tapi entah mengapa aku tidak pernah menghargai usrah tersebut atau merasakan yang ia adalah sebuah usrah, family.Tapi usrah melalui PMIUPM ini sangat best, cool dan aku menghargainya. terima kasih kepada kak naqibahku.Terima kasih juga kepada sahabat2 yg sentiasa ada di waktu susah dan senang.Uhibbukum fillah.


ASPER pula ialah Asasi Sains Pertanian di UPM.Aku generasi ke7. warga Asper ada 329 orang student. Tapi kini Asper batch 8 meningkat 600+..nampaknya Asper semakin berkembang. :)
Terdapat 8 kumpulan kuliah batch aku, dan aku ditempatkan di kuliah 6, satu-satunya kumpulan yang semua perempuan, semua Islam. 'Flowers in the Garden' kata mereka.huhu.

Pada awalnya, aku kira sains pertanian ada apa, adakah mencangkul, bertani, menanam dan sebagainya? terus ku sangka tak best, pertanian..Rupa-rupanya sangkaan ku salah, mana ada belajar pertanian je, Asasi Sains Pertanian belajar subjek lain juga, Biology, Chemistry, Physic, Maths, dan English..cuma ada penambahan subjek Agriculture je. Dan pertanian amat menyeronokkan, aku masih teringat sewaktu di Sem 1 kami menanam biji tembikai, menanam pokok-pokok lain, amali sem 1 la yg paling best.. Sem 2 pula belajar ttg makanan.terliur tengok makanan jekat slide lecturer.huhu.sem 3 ttg keusahawanan (^^,)



No comments: